CONSUMER PERCEIVED VALUE IN COFFEE SHOPS: IDENTIFYING ATTRIBUTES AND METHODS IN SCIENTIFIC PUBLICATIONS

Keywords: Perceived value, Experience, Coffee, Coffee Shop, Coffe house

Abstract

With contributions from Vargo and Lusch, after 1980, delivering more than a simple product to the customer became fundamental in the search for competitive strategies that could put companies ahead of their competitors. Price and quality, inheritance of the vision based on the logic of goods, are no longer enough, and seeing this product as a means to offer value to the customer, making their shopping experience unique, becomes essential to consolidate the organization in the market. This article aims to identify attributes and methodological aspects of the customer's perceived value in cafes. To this end, a bibliographic review was carried out on the Scopus and Web of Science databases, of the publications dated from 2014 to 2019 resulting in 12 articles related to the theme. The attribute quality followed by experience were the most commonly found in the literature. As for the methods, quantitative studies with Structural Equation Modeling predominated for data analysis. Although the consumer experience has been explored, it was concluded that there are few studies of the perceived value in coffees and almost none addressing its dimensions correlated with those of the experience. This study collaborates with the academy because it performs a collection of attributes and methods found in the scientific literature, serving as input for new research.

Author Biographies

Marilza Trindade Mendonça, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL - UFMS

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2011). Atuou como administrador fiscal do Conselho Regional de Administração de Mato Grosso do Sul. Atualmente é administradora  na Fundação Municipal de Esportes - FUNESP da Prefeitura de Campo Grande. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Organizações Públicas. Pós graduada em Gestão Pública Municipal pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS. Administradora colaboradora em Sistemas de Gestão por meio de metodologia BSC (Balanced Scorecard) na Empresa Oportuna Consultoria em Gestão de Agronegócios. Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. (Texto informado pelo autor)

Matheus Wemerson Gomes Pereira, UNIVERSIDADE FEDERAL DE Mato Grosso DO SUL - UFMS

Doutor em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2011), Mestre em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2008) e bacharel em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Integrante do Projeto de Análise de Equilíbrio Geral da Economia brasileira (PAEG). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atua no curso de Ciências Econômicas e nos Programas de Pós-Graduação em Administração (PPGAD-UFMS) e Ciências Contábeis (PPGCC-UFMS). Pesquisa principalmente nos seguintes temas: métodos quantitativos, modelos de equilíbrio geral computáveis, econometria, análise estatística multivariada, economia internacional, política agrícola, monetária e tributária. (Texto informado pelo autor)

Caroline Pauletto Spanhol Finocchio, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2005), graduação em Gestão Específica de Supermercados pela Uniderp (2005), especialização em Planejamento e Tutoria em EAD pela UFMS (2008), mestrado em Agronegócios pela UFMS (2008) e doutorado em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente é professora dos cursos de graduação e mestrado em Administração da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Escola de Administração e Negócios. Possui experiência na área de Administração, atuando principalmente com os temas: comportamento do consumidor de alimentos, varejo supermercadista e estudos multidisciplinares. (Texto informado pelo autor)

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Published
2021-03-05
Section
Artigos