CURRENT OUTLOOK AND AGRIBUSINESS-RELATED RESEARCH OPPORTUNITIES: AN ANALYSIS OF COURSE COMPLETION PAPERS

Keywords: Accounting, Systematic Literature Review, Postgraduate

Abstract

This study purpose to analyze the scenario of discussions on agribusiness evidenced in the conclusion of the courses in accounting in Brazil. To achieve this objective, a systematic review was conducted according to the PRISMA methodology. From this method, a search was performed with the keyword “agribusiness” in the theses and dissertations database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which resulted in 4,649 works. After screening and eligibility, 24 investigations were included in the review, being 19 dissertations and 5 theses. For external users, gaps were evidenced as a typification of agricultural cooperatives and, for each typification, the impact that the cooperative's performance has on the distribution of wealth to the cooperative members was analyzed. For internal users, the use of management tools in decision making was analyzed. Several research opportunities were highlighted, such as for the areas of costs, environment, among others. As a suggestion for future works, the use of other keywords is mentioned, the diversification of the repository of works, in addition to the possibility of research in other courses in the Business Area, such as Administration, in which the number of studies is higher than that of investigated area (accounting).

Author Biographies

Alexandre Coradini Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - MS

É discente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Possui graduação em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN) e é integrante do grupo de pesquisa (CNPq) NUPECON/ESAN - Núcleo de Pesquisas e Estudos em Controle Gerencial. Interesses de pesquisa e atuação incluem: Controle gerencial; Ensino e pesquisa em Administração e Contabilidade; Empresas familiares; Inovação e Start-ups.

Pedro Henrique da Silva Melo Pereira, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul(2020) e ensino-medio-segundo-graupelo Instituição de Ensino Latino Americano(2010). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis.

Edicreia Andrade dos Santos, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Contabilidade (2019) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Contabilidade (2016) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada em Ciências Contábeis (2012) e em História Licenciatura Plena (2007) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), campus de Irati/PR. Atualmente é Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR), atuando na Graduação de Ciências Contábeis e no Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná (PPGCONT/UFPR). Possui experiências nas áreas administrativa, auditoria interna, controladoria e contabilidade; além de experiências com Educação à Distância (EAD) na elaboração de materiais didáticos e gravação de aulas para cursos de graduação e Pós-graduação lato sensu da área de negócios. Tem como interesse de pesquisa: contabilidade gerencial, sistema de controle gerencial, avaliação de desempenho. Possui publicações em eventos e periódicos brasileiros e internacionais qualificados. 

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Published
2022-04-08
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Artigos